vrijdag 31 oktober 2014

Kantoorkwesties, part II: traplopen

KOp de eerste werkdag na mijn keukentafelklimaattop kreeg ik al spijt van één van mijn beloftes:  dat ik op mijn werk niet langer de lift, maar de trap zou nemen.

Ik werk sinds een maand of wat op de achtste verdieping van een kantoortoren en er valt het een en ander aan te merken op mijn conditie. Bovendien sleep ik steevast een paar kilo's bagage mee naar mijn werk (laptop, dossiers, papierwerk). Het klimritme ziet er daarom ongeveer als volgt uit: op de vierde verdieping begint de pijn in mijn bovenbenen, rond de zesde verdieping wordt die onaangenaam en eenmaal op de achtste vervloek ik mijn klimaatbeloften.

Maar: het levert wat op. Nederland telt zo'n 80.000 liften, en elke lift verbruikt op jaarbasis ongeveer even veel energie als een gezin met een paar kinderen. Die liften zorgen voor een duizendste van het totale Nederlandse energiegebruik. Als mensen vaker de trap nemen kunnen we met z'n allen vrij eenvoudig het energieverbruik van een bescheiden stad besparen.

Betrouwbare cijfers over het energieverbruik per verdieping kon ik overigens niet vinden. De enige getallen die ik vond stonden in Mixx, een online magazine van energieleverancier Oxxio. Dat zelfde artikeltje geeft verkeerde informatie over de energieverbranding van je lijf op een trap, dus heb ik ook zo mijn twijfels bij de cijfers over het energieverbruik van liften die daar staan.

Bij gebrek aan beter gebruik ik die Mixx-informatie echter toch voor mijn eigen rekensom. Als een lift per verdieping zo'n 2 Wh aan elektriciteit verbruikt, bespaar ik met mijn zestien verdiepingen traplopen 32 Wh per werkdag. In een week (vier werkdagen, in mijn geval) is dat dus 128 Wh.
Dat is meer dan het gemiddelde energieverbruik van een smartphone in die zelfde week. En met die energie zou je ook drie uur televisie kunnen kijken of drie à vier magnetronmaaltijden op kunnen warmen.

Bovendien: traplopen is goed voor je.

Dat is een mooie bonus van milieubewust leven. Veel dingen die goed zijn voor het milieu, zijn ook gewoon beter voor mij. De fiets pakken in plaats van de auto, de trap in plaats van de lift? Meer verse groente en fruit en wat minder vlees en kaas? Dat is niet alleen beter voor de planeet, maar ook voor je lijf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten