woensdag 29 oktober 2014

Kantoorkwesties, part I: kopje koffie

Goed nieuws voor mijn collega's: ik zal ze niet langer lastigvallen bij de koffieautomaat.

De afgelopen weken drukte ik collega's - soms tot vervelens toe - op het hart om vooral geen plastic wegwerpbekertjes te gebruiken. Want in de kast naast onze automaat staan ook gewoon ouderwetse mokken, en die zijn veel beter voor het milieu dan die wegwerptroep.
Tenminste: dat zei mijn gezonde boerenverstand.

Dat had mijn gezonde boerenverstand dus mooi bij het verkeerde eind. De milieubelasting van plastic bekertjes blijkt helemaal niet groter dan die van gewone kopjes. Als het gaat om energieverbruik en CO2-uitstoot, maakt het niet veel uit wat voor kopje je pakt. Wel wat je er mee doet als je het leeg hebt gedronken. De onderbouwing, van TNO, vind je hier.

Hoe dat kan? Nou: de productie en het transport van zo'n aardewerken mok vergen veel meer energie en grondstoffen dan die van de wegwerpbekertjes. En je moet hem steeds afwassen met warm water, wat ook energie vergt. Daardoor is de milieubelasting van beide producten uiteindelijk even hoog, ook al belandt dat plastic bekertje aan het einde van zijn eerste werkdag al in de vuilnisbak.

Wil je milieuvriendelijk koffie drinken, dan maakt het uiteindelijk niet uit wat voor kopje je pakt. Wat wél helpt om de milieubelasting omlaag te brengen? Kopjes zo vaak mogelijk gebruiken gebruiken voor je ze weggooit of omspoelt. Dat geldt overigens zowel voor gewone als voor wegwerpbekers.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten