De gemiddelde Nederlander jaagt er jaarlijks zo'n 15 kilo toiletpapier door. Da's weliswaar iets meer dan het Europees gemiddelde, maar toch steken we gunstig af bij Amerikanen, die per hoofd van de bevolking zo 25 kilo doorspoelen.
Greenpeace sloeg een paar jaar geleden alarm, omdat liefst 98 procent van dat Amerikaanse toiletpapier rechtstreeks zou zijn gemaakt van bomen - vaak zelfs van oerbos. Geen flintertje gerecycled materiaal. En da's slecht nieuws voor het milieu.
(Waarom precies, dat wordt overigens helder en bondig uitgelegd in dit artikel van de Volkskrant.)
Dat doen we in Europa iets beter. Al wordt hier volgens de meeste bronnen die ik vond ook meer dan de helft van het wc-papier gemaakt van verse houtvezel, zo'n 40 procent van de Europese merken bevat wél substantiële hoeveelheden gerecycled materiaal.
Maar ja: hoe vind je in de supermarkt nou net dát merk dat het verstandigst omgaat met grondstoffen en energie? Deze week belandde het Ecologisch toiletpapier van AH Puur & Eerlijk in mijn mandje, maar ik herinnerde me vaag dat daar 'iets' mee was - en na even zoeken kwam een aflevering van de Keuringsdienst van Waarde boven drijven, die ik er ooit over zag. Dit ecologische toiletpapier bevat niet meer gerecycled materiaal dan veel 'gewoon' toiletpapier. En het bleken is bepaald niet milieuvriendelijk.
Wie dan wel te kopen?
Het WereldNatuurFonds zette uitgebreid op een rij welke papierproducenten 'deugen'. Je kunt per land en per papiersoort zoeken naar producten die verantwoord zijn geproduceerd. Volgens die database is bijvoorbeeld Page Groen & Zacht een prima optie.
De meest vooruitstrevende producent van toiletpapier die ik vond is echter North River, een bedrijf dat produceert vanuit de VS en Canada. Hun Eco-merk is ook verkrijgbaar bij Albert Heijn. Hun productieproces is een natte droom voor 'greenies'. Het bedrijf bezit zijn eigen waterkrachtcentrales en windmolenparken; de productie wordt volledig aangedreven met windenergie; het papier wordt geheel gemaakt van gerecycled papier.
Toch twee minpunten: het transport en de prijs.
North River vervoert zijn toiletpapier per schip naar Europa; dat levert volgens het bedrijf zelf minder CO2-uitstoot op dan toiletpapier dat meer dan 400 kilometer over land wordt vervoerd.
Met die mededeling gaat het bedrijf er echter wel aan voorbij dat zijn product, eenmaal in Europa aangekomen, nog steeds gewoon over de weg moet. Eerst naar een distributiecentrum, dan naar een winkel, en dan naar het huis van de consument. Al dat wegtransport doet het milieuvriendelijke productieproces alsnog grotendeels te niet.
En dan die prijs: de goedkoopste variant komt op 2,84 euro voor 4 rollen, bijna het dubbele van de meeste andere merken in dezelfde winkel.
Dat kostenargument weerhoudt me ook van de aanschaf van Satino Black, een merk van het Nederlandse bedrijf Van Houtum, dat volledig CO2-neutraal wordt geproduceerd. Dit merk scoort ook uitstekend in die WNF-database waar ik het eerder in dit blog al over had. Je koopt het in grote hoeveelheden, omdat dit papier eigenlijk bedoeld is voor bedrijven en grotere organisaties - dus voor toiletruimtes waar veel mensen komen.
Maar hoewel de rollen daarom ook veel dikker zijn, vind ik dik 63 euro voor 24 onhandig grote rollen echt te veel.
Volgende keer gaat dus gewoon die Page Groen & Zacht mee naar het kleinste kamertje.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten