maandag 24 november 2014

Tussen douchekop en afvoerputje

Er bestaan die-hards die aanraden koud te douchen - goed voor je gezondheid én voor het milieu. Wie doucht met koud water, verbruikt immers geen gas om dat water op te warmen.
Maar één kortstondig experiment met een koude douche bracht me deze week tot de conclusie: daar ben ik bij lange na niet stoer genoeg voor.

Toch moet er iets gebeuren met het verbruik van warm water. Het is een van de voornaamste bronnen van de CO2-uitstoot die gewone huishoudens veroorzaken. Volgens Milieu Centraal gaat het om gemiddeld 11 procent van die totale uitstoot.
En bijna de helft daarvan veroorzaken we onder de douche.

Nu kun je dat verbruik op verschillende manieren terugdringen. Maar het marginaal verlagen van de watertemperatuur - zoals ik oorspronkelijk van plan was - blijkt er niet één van. Of in ieder geval: een uitgebreide zoektocht naar de milieu-effecten van zo'n lagere temperatuur leverde geen snippertje bruikbare informatie op.
Daarom heb ik zelf maar de conclusie getrokken: als werkelijk niemand het over deze maatregel heeft, levert hij waarschijnlijk simpelweg te weinig op.

Gelukkig zijn er ook maatregelen die het warmwaterverbruik onder de douche wél serieus beperken.
Met de aanschaf van een waterbesparende douchekop (de zuinigste verbruiken 'maar' iets meer dan 4 liter per minuut) is bijvoorbeeld veel voordeel te behalen.
Het allermooiste is echter de installatie van wtw (warmte-terugwinning-uit-water). Zo'n systeem haalt warmte uit water dat door het doucheputje verdwijnt, en benut die om water op te warmen dat nog naar de douchekop gaat. Een fantastisch systeem, want als je er over nadenkt is douchen energietechnisch gezien vrij gruwelijk. Al dat water verwarmen, terwijl je het vervolgens alleen gebruikt in de twee seconden tussen douchekop en afvoerputje - zonde. We lozen letterlijk energie in het riool.

Een wtw kan dat warmteverlies met meer dan de helft beperken. Maar zo'n systeem, hoe mooi ook, is niet voor iedereen haalbaar. De aanschaf kost minstens een paar honderd euro, soms meer dan duizend. En installatie is alleen handig bij nieuwbouw of volledige renovatie van badkamers.

Je kunt natuurlijk ook gewoon je gedrag veranderen: kost niks en kan altijd. Dus douche ik nu niet meer op lagere temperatuur, maar wel nog steeds zo kort mogelijk. Bovendien draai ik de kraan niet meer helemaal open. Onder een zacht straaltje is het prima douchen; alleen om je haar uit te spoelen heb je even een krachtiger straal nodig.

Dan kwam ik ook nog deze originele tip tegen: draai de douche uit terwijl je je lichaam of haren inzeept. Die komt overigens van Ik red de wereld, een blog om vrolijk van te worden.

Misschien iets om eens op te klikken, als je net chagrijnig onder de koude douche vandaan komt.


TOEVOEGING 26 november: Ongelooflijk dat ik deze in mijn oorspronkelijke blog vergeten was, maar: wie duurzaam wil douchen, kan natuurlijk ook eens naar zonneboilers kijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten