dinsdag 7 april 2015

Wat de pot schaft

Net na de jaarwisseling schreef ik een blogje over de snelste manier om je voedingspatroon duurzamer te maken: stoppen met vlees eten, of je vleesconsumptie in elk geval beperken. Naar schatting veroorzaakt veeteelt wereldwijd liefst 18 procent van de totale broeikasgasemissies en is de sector goed voor 80 procent van al het menselijk grondgebruik.

Al bestaan er grote verschillen tussen verschillende soorten vlees - step away from the cow! (zie p. 4 van link) - over het algemeen zijn niet-dierlijke producten de betere keuze. Minder vlees en zuivel eten is, om het milieu te sparen, een verstandige keuze.

Maar je kunt de milieu-impact van je voedselpatroon ook met andere instrumenten beperken. Voedsel blijft hoe dan ook een interessant thema voor wie zijn carbon footprint wil verkleinen: naar schatting wordt 20 tot 30 procent van alle broeikasgasemissies in de EU veroorzaakt door onze voedselconsumptie, van productiefase tot fornuis.

Deze aflevering van Tegenlicht - zeer de moeite waard - stipt overigens knelpunten in de voedselproductie aan waar ik nog nooit over had nagedacht.
Dat de ene groente een veel zwaarder beslag legt op de bodem dan de andere, bijvoorbeeld. Dat een gewas als de tomaat daarom vaker vraagt om extra bemesting met kunstmest, die in de regel bijproducten van olieraffinage bevat.
En dat het écht loont om te eten wat het seizoen in je eigen omgeving biedt, zodat er geen energie wordt gestoken in vliegtuigtransporten of het opwarmen van kassen. Op de site van Milieu Centraal vind je een uitgebreide groente- en fruitkalender, waarmee je kunt opzoeken welke gewassen nu in Nederland en Europa beschikbaar zijn van de volle grond.

Als je de boodschappen eenmaal hebt gedaan - liever met de fiets dan met de auto - kun je ook in je keuken nog een verschil maken. Een gaskookplaat is milieuvriendelijker dan elektrische kookplaten. Je bespaart ook energie met pannen die niet te groot zijn en niet meer water bevatten dan strikt nodig is, zodat je geen 'loze' lucht of overbodig water opwarmt. Kook met het deksel op de pan. En gebruik, om de energie van je kookplaat efficiënter te benutten, een snelkookpan of hooikist (die gaan op mijn verlanglijstje). Draai het vuur onder de pasta of rijst ook gerust halverwege de kooktijd uit: in een pan met deksel wordt ie alsnog gaar, al kost het soms een paar minuutjes extra.

Koop en kook ook niet te veel, zodat je geen of zo min mogelijk eten weg moet gooien: want met voedselverspilling bewijs je het milieu én je eigen portemonnee een slechte dienst.
En o ja: als je je verder wilt verdiepen in milieubewust koken, koop dan níet het boekje Voetprint Cooking. Soms wat warrig geschreven en iets te veel fantasieloze, vlakke recepten (het bijbehorende blog is overigens wel de moeite waard). 

Je kunt best milieubewust én lekker eten,  heb ik inmiddels ontdekt.
Mijn voedselbijbel blijft voorlopig Veg!, dat ik hier al eens eerder heb aangeraden.


3 opmerkingen:

  1. Dank voor je aandacht voor mijn milieuvriendelijke kookboek. He jammer, dat woord fantasieloos, zelf word ik wel blij van recepten met voetjes in onsjes CO2 bij ieder recept, ook de seizoens-aanvullingen vind ik persoonlijk erg origineel: 1 komkommer (jul-sept, anders veldsla of spinazie). Het is wel zo, dat deze recepten moeten dienen als concurrent voor de Kies-en-kook's in de Albertheijn (die in onze haastmaatschappij erg populair zijn, logisch). Dus ik heb een soort doordeweeks-recepten-boekje willen maken. En ook met de nieuwere vleesvervangers.
    Misschien val je over de vla-flip, maar ook dat is juist met een knipoog: Omdat wij tegenwoordig onze neus ophalen voor vanillevla.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Dorien, het was niet mijn bedoeling het concept van je boek 'af te serveren'. Nadenken over de uitstoot van je maaltijd vind ik een prima idee - dat is ook waarom ik je boek zelf wél heb gekocht. Het idee van de voetjes vind ik ook origineel en waardevol, alleen viel het me op dat de recepten zelf weinig uitgesproken zijn. Iets meer kruiden zouden al een verschil maken - of leiden die weer tot een hoge uitstoot?
      Hoe dan ook: van je blog word ik erg blij, met de bondige uitleg over verschillende soorten voedsel, zoals kaas. Daar zal ik zeker nog mensen naar doorsturen!

      Verwijderen
  2. Dank voor je reactie, kruiden verhogen de uitstoot niet echt significant nee, en dank voor je retweets over de #klimaatzaak!

    BeantwoordenVerwijderen